Weinig comfort bij Schoonenberg Hoorcomfort

Vijftien jaar geleden stapte ik voor het eerst binnen bij een audicien. De KNO arts had geconstateerd dat het tijd werd voor een gehoorapparaat. De dichtstbijzijnde audicien was “Schoonenberg Hoorcomfort“. Ik voelde mij aanvankelijk een beetje opgelaten om er langs te gaan. Op het spreekuur tussen de bejaarden. Ik parkeerde mijn Vespa scooter wel eens voor de deur van de shoarmatent ernaast.

Hedgen met HAL

De gehoorapparaten waren overigens een stuk duurder dan tegenwoordig. Toevallig belegde ik in aandelen HAL, de toenmalige eigenaar van de keten Schoonenberg Hoorcomfort. Zo had ik mijn gehoorverlies gehedged (geen zorgen, bij Schoonenberg begrepen ze het grapje evenmin). Zolang mijn gehoorverlies bescheiden was, hoefde ik weinig langs te gaan. Mijn onzichtbaar kleine gehoorapparaatjes van Widex gaven ook weinig problemen.

Bejaardensoos

Ik weet niet of alle Schoonenberg Hoorcomfort filialen er hetzelfde uitzien. Maar waar ik kwam was het perfect afgestemd op de doelgroep. Alles deed er denken aan een sleets bejaardentehuis. Niet alleen het interieur – ook de omgang met techniek. E-mail doen ze niet aan. Ten minste, op e-mail kwam nooit een reactie. Bellen is voor geen enkele slechthorende een grote hobby, dus is dat is raar. Schoonenberg wilde zelf bij voorkeur bellen. Zelf stuurde meneer Schoonenberg wel vaak papieren post. Met reclame aanbiedingen voor batterijen.

Langs gaan op het “inloopspreekuur” was meestal de enige oplossing. Gepensioneerde klanten hebben ten slotte toch niets te doen en hebben alle tijd van de wereld, moeten ze gedacht hebben. Wachten op het spreekuur duurde eindeloos.

Beter Horen

Omdat er dit jaar ook inhoudelijk veel fout ging, werd het tijd om te vertrekken naar een concurrent. Een paar honderd meter verder zit Beter Horen. De vestiging bleek een verademing. Qua uitstraling hebben ze zich laten inspireren door de Apple store, maar dan als een normale winkel.

Ze reageren snel en persoonlijk op e-mail. Myra (hoi) is enthousiast over haar vak en over de gehoorapparaten. Spijt dat ik niet tien jaar eerder van audicien gewisseld heb.

Gras is soms groener

Moraal van het verhaal is dit. Als je je niet comfortabel voelt bij je huisarts, je opticien of welke zorgverlener dan ook : blijf er niet jaren hangen uit gemak of luiheid. Het gras is soms groener aan de andere kant van het hek. En mijn beleggingen dan? HAL bleek in 2016 Schoonenberg Hoorcomfort al verkocht te hebben aan Phonak.

Disclaimer. Het zijn mijn persoonlijke ervaringen, en ik geloof direct dat in een ander dorp de verhoudingen andersom zijn.

Geef een reactie

Site Footer